تقویت روحیه داوطلبی در کودکان

تیر 1401- مرضیه کوهستانی : طبق آمار سازمان ملل متحد تقریبا 970 میلیون نفر در جهان ساعاتی را به کار داوطلبانه اختصاص میدهند که این تعداد معادل 125 میلیون نفر روز هست.

فعالیت داوطلبانه برای افراد مزایایی را در بردارد. پیش و بیش از هر چیز در ایدئولوژیهای مذهبی و فکری متنوعی کمک به هم نوع یکی از مهمترین راه های رستگاری عنوان شده است و از سویی افراد با فعالیت داوطلبانه میتوانند احساس اعتماد به نفس و عزت نفس و رضایتمندی بالاتری را تجربه کنند و مهارتهای متنوع حرفه ای و مدنی را در خود تقویت کنند.

از سویی شرکت در فعالیتهای داوطلبانه روحیه همبستگی و اعتماد و مسئولیت پذیری شهروندی و همچنین سرمایه اجتماعی جامعه را افزایش میدهد که همگی در واقع زیرساختهای پیشرفت و توسعه پایدار جامعه محسوب میشود. این بدین معناست که جوامعی که داوطلبان بیشتری دراند، احتمالا رفاه و کیفیت بالاتری از زندگی را نیز تجربه میکنند.

سازمانهایی برای تسهیل کار داوطلبانه در جهان

مزایای ریز و درشتی که فعالیت داوطلبانه برای افراد و جوامع تامین می­کند، بسیاری از نهادهای مدنی را تشویق کرده است که ساز و کارهایی برای برنامه ریزی دقیق کارهای داوطلبانه در سطح محلی، ملی و جهانی انجام دهند.

از جمله در حال حاضر سازمانها و سایتهای بسیار زیادی در جهان هستند که اغلب با دریافت حق عضویت، داوطلبان و سازمانهایی که نیازمند کار داوطلبانه هستند را، در سراسر جهان به یکدیگر متصل میکنند. از جمله این سازمانها میتوان بهworkaway  ،  Global Vision International، love volunteers، Go Eco  و … نام برد. ساز و کار اصلی این برنامه ها و سازمانها این است که با توجه به توانمندیها و نیازهای داوطلب و نیازمندیهای سازمانهای مختلف که در بانک اطلاعاتی خود دارند این دو را به هم متصل میکنند. برخی از این سازمانهای که نیازمند فعالیت داوطلبانه هستند، با تامین مسکن و خوراک برای داوطلبان از آنان قدردانی میکنند و از سویی داوطلبان امکان سفر به نقاط دوردست جهان را به دست می آورند و با یک تجربه منحصر به فرد کار داوطلبی روبرو میشوند.

البته باید تاکید شود که چنین برنامه هایی برای داولطبان ایرانی به دلیل مشکلاتی از جمله پرداخت حق عضویت، مشکلات دریافت ویزا برای کشورهای مختلف و … کمی دشوار تر از بقیه داولطبان در سراسر جهان است، اما تا کنون زنان و مردان ایرانی زیادی به همین فعالیتهای داوطلبانه در سراسر جهان پیوسته اند.

سازمان داوطلبانه ملل متحد

ازسویی در بعد جهانی نیز سازمان داوطلبی ملل متحد؛ در راه حمایت و تشویق از فعالیتهای داوطلبانه گام بر میدارد. این سازمان شعا امسال روز جهانی داوطلب را “با هم، میتوانیم”در نظر گرفته است.

این سازمان در بیانیه مربوط به روز جهانی داولب امسال خود تاکید کرده است که با شیوع پاندمی کرونا و داوطلبان در خط مقدم کمک به طبقه ضعف و فرودست جوامع بوده اند تا جایی ک سازمان جهانی بهداشت فعالیتهای داوطلبانه و داوطلبان را مهمترنی همکار در ارتباطات خطر و بحران ذکر کرده است. اگر چه صرفا شناخت و تاکید بر اهمیت کار داولطبان کافی نیست. به خصوص زمانی که میدانیم کار داولطبانه ممکن است آرامش و سلامت خود دوطلبان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در واقع باید از داوطلبان قدردانی کرد، برای کارهای داوطلبانهدر همه سطوح برنامه ریزی جامعی داشت، مشکلات و خطرات پیش روی فعالان داوطلب را شناسایی و رفع کرد و در این شرایط بحرانی مدام به یاد داشت که “با هم، می­توانیم”

فعالیتهای داولطبانه در ایران

روحیه خیرخواهانه و جمعی ایرانیان کمک بزرگی در جهت فعالیتهای داولطبانه به خصوص در زمان های بحرانی بوده است. زلزله های مختلفی که در شهرهای مختلف کشور رخ داده و سیل خدمات و فعالیتهای داوطبانه ایکه به آن مناطق سرازیر شده است، شاهد این مدعا است. از سویی گسترش نهادهای مردم نهاد و خیریه نیز اقبال به سمت فعالیتهای داولطبانه در کشور را افزایش داده است.

اگر چه میتوان فعالیتهای داوطلبانه در کشور را با پشتوانه و حمایت بیشتر و اطلاع رسانی گسترش بیشتری داد و با شکل گیری مراکزی برای جذب نیروهای داوطلب (همچون نمونه های خارجی آن)، ارزش قایل شدن کار داوطلبانه از سوی دولت و سازمانها و ایجاد منفعت شخصی برای داوطلبان آمار فعالیتهای داوطلبانه در کشور را بالا برد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.