غربالگری «تنبلی چشم» کودکان ۳ تا ۶ ساله مناطق محروم

غربالگری «تنبلی چشم» کودکان ۳ تا ۶ ساله مناطق محروم
عکس آرشیوی است.

مرداد 1401- به گزارش ایسنا، علی محمد قادری در مراسم امضای تفاهم نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایتهای درمانی و تامین کمک هزینه خرید عینک برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناطق کم برخوردار کشور میان بنیاد پانزده خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: بنیاد ۱۵ خرداد و اعضای هیات مدیره آن با نگاه جامعی که دارند در سطوح متنوع پیشگیری وارد شده اند و سازمان‌های دولتی را حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این آیین  قصد داریم موضوع غربالگری تنبلی چشم را در مناطق محروم در بازه سنی کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش قرار دهیم تا افراد مشکوک به تنبلی چشم یا موضوعات اولیه سطح تشخیص غربالگری در مناطق محروم را پوشش صد در درصدی داشته باشیم، گفت: البته این آگاه سازی عمومی برنامه‌ای است که از دهه ۷۰ در سازمان شروع شده و در این طرح در سال گذشته ۲  میلیون و ۸۰۰ کودک غربالگری بینایی شدند.

وی افزود: خروجی این طرح با کارهای حداقلی مثل تهیه عینک و ارجاع به متخصصین امر موجب می‌شود که فرزندان این مرز و بوم مشکل بینایی شان حل شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم همچنین جعفریان، عضو هیات مدیره بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز بیان کرد: هزینه پیشگیری از معلولیتها در بیشترین مقدار قریب به یک صدم هزینه‌های موردنیاز برای رتق و فتق نیازهای یک معلول است؛ آن هم درباره معلولیتهای پرهزینه‌ای برای فرد مثل نابینایی یا معلولیتهایی که اختلالات گسترده در فرد ایجاد می‌کند.

وی افزود: طبیعی است در چنین رویکردی انرژی و توان مضاعفی باید برای پیشگیری صرف کرد.

جعفریان با بیان اینکه بنیاد ۱۵ خرداد در دوره جدید فعالیت خود سلامت کودک ۰ تا ۱۵ سال را جزو ماموریتهای اصلی خود قرار داده است، افزود: در فرآیند اجرای بهتر آمبیلوپی در کشور فراتر از سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و ستاد اجرایی حضرت امام به حضور تمام دستگاه‌های کشور نیاز است چرا که این غربالگری بسیار مهم است و اگر حتی یک کودک از این موضوع در کشور بی بهره باقی بماند و به عارضه نابینایی دچار شود هزینه آن صدها برابر و هزاران برابر در طول عمر انسانی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علیان زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام نیز گفت: در حوزه سلامت اجتماعی اتفاقات خوبی رقم خورده و ما در سال قبل تفاهمات خوبی با نهادهای اجتماعی در انجمنها و تشکلها و در سطح نظام بانکی کشور داشتیم و امسال هم در راستای برنامه ریزیها و تکالیف درج شده بنیاد در سال ۱۴۰۱، تفاهماتی با سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش آموزی خواهیم داشت.

وی افزود: امید است که با تفاهمی که امروز در حوزه غربالگری تنبلی چشم و مداخلات بعدی که با محوریت سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد و بنیاد ۱۵ خرداد حمایتهای لازم را خواهد داشت، بتوانیم از آسیبهای جدی که در آینده ممکن است گریبان گیر فرزندان وطن شود پیشگیری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.