نخستین مراجعه کودک به دندانپزشک چه زمانی است؟

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: اولین ملاقات کودک با دندانپزشک باید در همان ابتدای رویش دندان‌ها یعنی از سن حدود 6 ماهگی تا یک سالگی باشد.

نخستین مراجعه کودک به دندانپزشک چه زمانی است؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، زهرا سید معلمی مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهار کرد: یکی از معضلات بزرگ خانواده‌ها این است که چگونه و با چه ترفندی فرزندشان را به دندانپزشکی ببرند تا دچار ترس نشوند.

وی افزود: ما معمولاً بچه‌ها را زمانی نزد دندانپزشک می‌بریم که دچار پوسیدگی دندان و یا دندان درد می‌شوند و در این زمان هم باید اقدامات اورژانسی انجام شود که معمولاً هم کودک و هم والدین، شرایط ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان ایرانی هنوز با دندانپزشکی آشنا نیستند گفت: معمولاً توصیه می‌شود که اولین ملاقات کودک با دندانپزشک در همان ابتدای رویش دندان‌ها یعنی از سن حدود 6 ماهگی تا یک سالگی باشد.

سید معلمی متذکر شد: قرار نیست که دندان کودک از همان ابتدا مشکلی داشته باشد و علت اینکه توصیه می‌کنیم ملاقات کودک و دندانپزشک در این سن انجام شود این است که ضمن آشنایی کودک با دندانپزشک، دندانپزشک هم بتواند یک ارزیابی اولیه از عوامل پوسیدگی دندان‌های کودک داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد پوسیدگی دندان پدر و مادر و خواهران و برادران، امکان ایجاد پوسیدگی دندان کودک را افزایش می‌دهد و دلیل آن هم موارد ارثی، الگوی تغذیه‌ای، انتقال میکروبی از ظروف مشترک، جنس دندان‌ها و دسترسی به میزان فلوراید است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: دندانپزشک در ملاقات با کودک می‌تواند آموزش‌های لازم را درباره نحوه مصرف قطره آهن، مصرف شیشه شیر و تمیز کردن دندان‌ها در همان ابتدای رویش دندان‌ها و حتی قبل از رویش دندان‌ها به والدین ارائه دهد چراکه تمیز کردن لثه کودک با پارچه تمیز می‌تواند میکروب‌های پوسیدگی زا را از دهان کودک دور کند.

سید معلمی با بیان اینکه اهمیت دندان شیری در مواردی از دندان‌های دائمی هم بیشتر است گفت: یکی از روش‌های تمیز کردن دندان، استفاده از مسواک انگشتی است و بعد از آن هم می‌توان از مسواک عادی و بدون خمیردندان استفاده کرد.

وی استفاده از خمیر دندان مخصوص را برای کودکان 2 سال به بالا مجاز اعلام کرد و افزود: میزان فلوراید خمیردندان برای کودکان 2 سال به بالا باید محدود باشد و میزان خمیردندان هم باید به اندازه دانه‌ی برنج باشد اما وقتی کودک به سن 5 سالگی می‌رسد خمیردندان باید به اندازه یک نخود باشد.

سید معلمی با بیان اینکه غذاهای حاوی فسفر و کلسیم باعث سلامت دندان می‌شوند تأکید کرد: خانواده‌ها سعی کنند که کودک خود را به مصرف مواد قندی مانند شکلات و شیرینی عادت ندهند چراکه علاوه بر پوسیدگی دندان‌ها موجب چاقی هم می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: مادران باید میزان شیردهی شبانه به کودک یک ساله خود را کاهش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.