کودکان از چه زمانی و طبق چه قواعدی می توانند تلویزیون ببینند؟

شهریور 1401 – مرضیه کوهستانی، کارشناس ارتباطات و رسانه: تلویزیون در اغلب خانه ها، یک وسیله ضروری است و در بسیاری از موارد وقت زیادی از اعضای خانواده را به خود اختصاص میدهد. قاعده کلی این است که تماشای تلویزیون برای کودکان تا 18 ماهگی ممنوع است. آنها درکی از تلویزیون ندارند و تلیوزیون هیچ کارکرد مثبتی برایشان نخواهد داشت.

از 18 تا 24 ماهگی، میتوان برای چند دقیقه به کودک به صورت هدفمند اجازه تماشای تلویزیون داد. در این چند دقیقه میتوان آموزش رنگها، الفبا یا موارد مشابه را برای کودک در نظر گرفت. اما باید به خاطر داشت که حتما یک بزرگسال (والدین یا پرستار کودک) در این مدت باید کنار او حضور داشته باشد و از تلویزون به جای پرستار کودک یا وسیله آرام کردن او استفاده نشود.

پس از دو سالگی تا 5 سالگی همچنان به صورت هدفمند میتوان به کودک در کنار یک بزرگسال یک ساعت تلویزیون تماشا کنند.

از 5 سال تا 18 سال بچه ها میتوانند به تنهایی تلویزیون تماشا کنند، اما این فعالیت باید همراه با قوانین و مقرارتی باشد. برای مثال کودکان نباید در هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا کنند. یا به جای وقت گذراندن با خانواده یا بازی و فعالیت فیزیکی وقتشان را صرف تلویزیون کنند. از سویی تلویزیون نباید در اتاق خواب بچه ا باشد چرا که میتواند خواب کودک را مختل کند. بهتر است تلویزیون در کنار دیگر وسایل سرگرمی باشد که کودک بتواند گزینه های مختلف را برای سرگرمی خود انتخاب کند.

خشونت و تلویزیون: 

در خصوص اثرات تلویزیون بر رفتار خشونت آمیز کودکان مطالعات متناقضی وجود دارد. در مجموع میتوان گفت برای پیشگیری از آموزش خشونت توسط تلویزیون، بهتر است پیش از تماشای یک برنامه والدین آن را دیده باشند و بتوانند در مورد رفتارهای خشونت آمیز آن با کودکشان صحبت کنند.

کارکرهای مثبت تلویزیون: 

تلویزیون میتواند نقش یک وسیله کمک آموزش را ایفا کند، کودکان را سرگرم کند، جهان وسیع تری از آنچه میتوانند ببینند و کشف کنند را در مقابلشان قرار دهد و آنها را در جریان اخبار و اطلاعات قرار دهد. بر این اساس با نظارت بر زمان و نوع برنامه هایی که کودکان تماشا میکنند میتوان از کارکردهای مثبت تلویزیون بهره برد.

قانون طلایی: 

بزرگسالان الگوی کودکان هستند. اگر خودشان دایما تلویزیون تماشا میکنند نمیتوانند کودکان را منع کنند.

 

در این ویدیو به سوالات مرتبط با تماشای تلویزیون به خصوص برای کودکان، به صورت مبسوطی پاسخ داده شده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.