اختلالات روان در کودکان افزایش پیدا کرده است

مرضیه کوهستانی: محمدرضا محمدی، دبیر علمی ششمین همایش «سلامت روان و رسانه» در نشست خبری این همایش گفت: نتایج مطالعاتی که طی سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد روی نمونه آماری ۱۰ هزار نفری انجام شده است، نشان می دهد که اختلالات روان در کودکان نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی نتایج این مطالعات را برای جامعه روانپزشکی کشور هم شوکه کننده توصیف کرد و افزود: پیش بینی می شود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی که جامعه، طی سال های گذشته با آن روبه رو بوده است، سلامت روان جامعه و کودکان را تحت تاثیر قرار داده است. وی خانواده و آموزش و پرورش را دو نهاد بسیار تاثیرگذار در پیشگیری و کنترل اختلالات روان کودکان دانست و گفت: رسانه ها می توانند با آگاه کردن جامعه در خصوص بیماری های روان و از سویی ممانعت از انتقال اطلاعات غلط در جامعه، به این دو نهاد اطلاعات موردنیاز برای پیشگیری از اختلالات روان کودکان را ارایه کنند.
دکتر محمدی با تاکید بر اینکه انسان قابل تفکیک به جسم یا روان نیست و مسائل روان و جسم انسان روی هم تاثیر می گذارند، گفت: از همین جهت بهداشت عمومی بدون بهداشت روانی امکان پذیر نیست و قانونگذاران و مسوولان باید به مساله بهداشت روان جامعه توجه جدی داشته باشند. وی با انتقاد از سرانه بسیار پایین بهداشت روان در کشور گفت: سرانه بهداشت روان در جوامع توسعه یافته بیش از ۱۵۰ دلار است در حالی که این رقم در ایران کمتر از یک دلار است. دکتر جلیلی، رییس انجمن روانپزشکان کشور، در نشست خبری همایش سلامت روان و رسانه، در نقد عملکرد رسانه ها در بازنمایی بیماری های روان گفت: «در رسانه های تصویری به خصوص تلویزیون و سینما، بیمار روان، همیشه فردی با اختلالات شدید است که در ادبیات عامیانه به او مجنون (روانپریش) گفته می شود، در حالی که فقط ۶/٠ درصد از از فراد جامعه روان پریش هستند و نباید مشکلات این بخش اندک را به همه بیماران روان تعمیم داد.»
دکتر جلیلی اضافه کرد: مشکلات افرادی که دچار اختلالات روانی شدید نیستند با مصرف دارو و مراجعه چند باره به روانپزشک رفع می شود، اما همین بازنمایی منفی و انگ آمیز بیماری های روان باعث می شود، برای درمان اختلالات روان به روانپزشکان مراجعه نکنند و بار اختلالات روان در جامعه افزایش پیدا کند.
دکتر محمدی نیز با اشاره به اینکه شش درصد کودکان دارای افسردگی، سه درصد دچار شیدایی و چهار درصد از کودکان دچار وسواس و همچنین ۷% درصد از کودکان دچار کم خوراکی عصبی و ۱۸ درصد از کودکان نیز به بیش فعالی مبتلا هستند، گفت: این آمار اختلالات روان بسیار بالاست اما انگ بیماری های روان باعث می شود که خانواده ها کمتر به درمان فرزندان شان رغبت نشان دهند.
وی با تاکید بر اینکه در جهان مراجعه برای درمان بیماری های روان مورد غفلت قرار می گیرد، گفت: برآورد می شود که در ایران بیش از نیمی از کودکانی که دچار اختلال روان هستند، برای درمان به روانپزشک مراجعه نمی کنند. وی ابراز امیدواری کرد که در همایش دو روزه سلامت روان و رسانه، بتوان گام مثبتی در جهت انگ زدایی از بیماری های روان کودکان برداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.